søndag 9. mars 2014

I min frie oppgave har jeg valgt å se litt på omvendt undervisning.


Omvendt undervisning er en undervisningsform hvor elevene eller studentene ser videoforelesninger på nett (oftest hjemme) og bruker tiden på lærestedet til å oppgaveløsning og gruppearbeid.
Denne undervisningsformen snur opp ned på tradisjonelt har vært undervisning/forelesninger og hva som er lekser/oppgaveløsning. Målet er å frigjøre lærernes tid fra enveiskommunikasjon til personlig veiledning.
 Dessuten gir det elevene og studentene mulighet til følge undervisning tilpasset eget nivå og i eget tempo når de har tid, noe som gir nær ubegrensede muligheter for spoling og repetisjon. Omvendt undervisning er norsk oversettelse for det engelseke begrepet «flipped classroom» eller mer generelle «flip teaching»


Som nettlærer bruker jeg its learning og min kontakt med eleven har vært noe ensidig. Jeg ser muligheten til å utvikle faget ved å bruke deler av omvendt undervisning. Jeg kan legge ut et videoklipp av et nytt tema og så kan elevene jobbe med konkrete oppgaver som en fordypning i tema. Så kan de levere inn individuelle oppgaver som er knyttet opp mot læringsmålene. Det vil være en fordel at det er flere elever ved et studieverksted som jobber med samme fag. På denne måten kan de jobbe mer med prosessen og muligens mer i tråd med problembasert læring.


Det blir spennende å få være med på denne utviklingen.







6 kommentarer:

  1. Ja dette er en spennende metode. Tenker at til sist så er det vår evne til motivasjon og begeistring som vil bidra til læringen.

    SvarSlett
  2. Motivasjon forutsetter mening og fortsatt læring krever mestring. Mye spennende å finne på nettet om omvendt undervisning - for nettopp mening og mestring.

    SvarSlett
  3. Jeg ønsker å jobbe mer med omvendt undervisning og gleder meg til å sette i gang. Ser at det må være en tydelig ledelse i klasserommet for å få dette til ,men må prøves.

    SvarSlett
  4. Jeg fikk nye tanker med å lese ditt innlegg her. Spennende lesestoff!

    SvarSlett
  5. Hei Merete
    Jeg har prøvd denne metoden på sykepleieutdanningen fulltid. Laget en nettforelesning om en sykdom (sykdomslære). Denne forelesningen ble lagt ut i forkant på fronter, med informasjon om at for å kunne delta i klasseromsaktivitetene så måtte de ha sett denne forelesningen. I de fire timene jeg hadde tilgjengelig i klasserommet, fikk vi da brukt tid på selve sykepleien. Hvordan møte og hjelpe mennesker i en slik situasjon. Dette krever mye arbeide første gang man gjør dette, men det oppleves som meningsfylt da man får brukt tid på det man ønsker å ha tid til. Lykke til med å prøve dette ut :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding. Dette er spennende og jeg gleder meg til å prøve det ut i klasserommet

      Slett