I min frie
oppgave har jeg valgt å se litt på omvendt undervisning.
Omvendt
undervisning er
en undervisningsform hvor elevene eller studentene ser
videoforelesninger på nett (oftest hjemme) og bruker tiden på
lærestedet til å oppgaveløsning og gruppearbeid.
Denne
undervisningsformen snur opp ned på tradisjonelt har vært
undervisning/forelesninger og hva som er lekser/oppgaveløsning.
Målet er å frigjøre lærernes tid fra enveiskommunikasjon til
personlig veiledning.
Dessuten
gir det elevene og studentene mulighet til følge undervisning
tilpasset eget nivå og i eget tempo når de har tid, noe som gir nær
ubegrensede muligheter for spoling og repetisjon. Omvendt
undervisning er norsk oversettelse for det engelseke begrepet
«flipped
classroom»
eller mer generelle «flip
teaching»
Som
nettlærer bruker jeg its learning og min kontakt med eleven har vært
noe ensidig. Jeg ser muligheten til å utvikle faget ved å bruke
deler av omvendt undervisning. Jeg kan legge ut et videoklipp av et
nytt tema og så kan elevene jobbe med konkrete oppgaver som en
fordypning i tema. Så kan de levere inn individuelle oppgaver som er
knyttet opp mot læringsmålene. Det vil være en fordel at det er
flere elever ved et studieverksted som jobber med samme fag. På
denne måten kan de jobbe mer med prosessen og muligens mer i tråd
med problembasert læring.
Det blir
spennende å få være med på denne utviklingen.
Ja dette er en spennende metode. Tenker at til sist så er det vår evne til motivasjon og begeistring som vil bidra til læringen.
SvarSlettMotivasjon forutsetter mening og fortsatt læring krever mestring. Mye spennende å finne på nettet om omvendt undervisning - for nettopp mening og mestring.
SvarSlettJeg ønsker å jobbe mer med omvendt undervisning og gleder meg til å sette i gang. Ser at det må være en tydelig ledelse i klasserommet for å få dette til ,men må prøves.
SvarSlettJeg fikk nye tanker med å lese ditt innlegg her. Spennende lesestoff!
SvarSlettHei Merete
SvarSlettJeg har prøvd denne metoden på sykepleieutdanningen fulltid. Laget en nettforelesning om en sykdom (sykdomslære). Denne forelesningen ble lagt ut i forkant på fronter, med informasjon om at for å kunne delta i klasseromsaktivitetene så måtte de ha sett denne forelesningen. I de fire timene jeg hadde tilgjengelig i klasserommet, fikk vi da brukt tid på selve sykepleien. Hvordan møte og hjelpe mennesker i en slik situasjon. Dette krever mye arbeide første gang man gjør dette, men det oppleves som meningsfylt da man får brukt tid på det man ønsker å ha tid til. Lykke til med å prøve dette ut :)
Takk for tilbakemelding. Dette er spennende og jeg gleder meg til å prøve det ut i klasserommet
Slett