tirsdag 13. mai 2014

Nettsamtalens spillerom.

I boken Tekst2null sier forfatterne at Web 2.0 tanken er å kunne komme til orde for den enkelte og kunne gjøre noe kollektivt. Nettsamfunnets formål er å kunne opprettholde og utvikle en bekjentskapskrets. Hva er en nettsamtale? For ikke mange år siden ble dagbøker låst og vi skrev adgang forbudt på rom døra. Nå er dagboken omgjort til blogg og alle har adgang til jenterommet. Nettsamtalen kan være en samtale med dialogboksen. Da Nettby kom og min datter tok dette i bruk hadde vi diskusjoner med henne om etikk og moral og betydningen av å blottlegge seg i Nettbyen. Nå er ungdommen på logget hele tiden. De er på alle medier og er foran oss(meg) i å ta i bruk nye verktøy. De slipper å gå ut av jenterommet og har gruppesamtaler med sine venner herfra. Lekser kan også gjøres i fellesskap fra jenterommet. I samme boken sier de at maskinen menneskeliggjøres og vi fører en samtale med dialogboksen.
I boka «å være på nett» sier forfatteren at datameditert kommunikasjon har inntatt arbeidslivet. Internett og intranett knytter oss sammen i et omfattende nettverk. Det har bidradd til nye samhandlings og organisasjonsformer. E post,chat,lyd/bilde,videokonferanse. Det lanseres nye typer maskiner og programvarer samtidig som vi får et stadig større nettverk av samarbeidspartnerer. Vi må være bevisst hvordan vi tar i bruk denne nye teknologien og hvilke normer som skal gjelde. Vi blir utfordret til å utvikle en ny skriftlig praksis. Dette krever nye former for digital kommunikativ kompetanse og normene for hvordan tekster skapes vil stadig være i endring. Datameditert kommunikasjon har til felles at de benytter visse former for teknologi,bestående av digitale maskiner og ulike former for programvare. Medier gir både muligheter og begrensninger for kommunikasjon og ansikt til ansikt samtalene har andre rammebetingelser enn andre digitale medier. Vi kan se og høre hverandre og vi har felles adgang til de fysiske omgivelsene. Vi kan se og høre om de vi formidler til forstår dette og vi kan se følelsesmessige reaksjoner. I chat og sms kompenserer vi dette med ulike emotika som er fjes som uttrykker følelser. Vi bruker også forkortelser som er typisk sms språk.
I en hverdag der vi mottar mengder med informasjon i form av epost må vi være bevisst på hva vi mottar,hva som krever svar og hvordan vi lagrer dette. Det meste jeg mottar på min jobb e post må håndteres på riktig måte. Med dette mener jeg forvaltningslov og lover om arkivering.


8 kommentarer:

  1. Detter er også meg, jeg er stort sett på nett hele tiden. Leser blogger, aviser, fagstoff og har kontakt med venner og familie. Men vi mister endel i dette. da jeg skulle lage Billedbok til min datters bursdag, måtte jeg inse at vi faktisk ikke hadde bilder fra de siste årene. Jo de lå på fb eller IG, men hjemme hadde vi det ikke :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant erfaring. Jeg har hatt fotografering som hobby i mange år, men bruker "ordentlig" kamera. Alle bildene blir kopiert til pc-en (med sikkerhetskopi) før noen av dem havnet på nettet (men ikke på FB eller IG).

      Slett
    2. Dette har jeg også opplevd og jeg liker ennå å bla i album :-)

      Slett
    3. Har egen konto hos en fotobutikk på nette. Her kan jeg dele med mine venner og her kan jeg lett få mine bilder i gammeldags papirform :-)

      Slett
  2. Bra Merete, dette med kunnskap om hva vi skal legge på nett og hvilke normer som skal gjelde her, er viktig å fokusere på. Vi ser og hører ofte at mange unge legger ut bilder og tekster som absolutt ikke skulle vært gjort offentlig tilgjengelig. Det er lenge siden dagboken var låst.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fått en del tanker omkring personvern i løpet av dette studiet.

      Slett
  3. Det med å lære seg digital kommunikasjon er viktig, ikke minst i forhold til personvern. Hva kan man skrive hvordan hvor? Et annet viktig moment du omtaler er det å utvikle en ny, skriftlig praksis – skape sammensatte, multimediale uttrykk som passer til formålet og mediet. Dette vil kunne gi mening, motivasjon og mestring i læringsarbeidet. Sjekk innlegget http://hanneregine.blogspot.no/2014/05/er-det-noen-av-dere-som-har-flelsen-av.html

    SvarSlett
  4. Takk for tipset. Hanne skriver så flott om akkurat det jeg er opptatt av,nemlig å ufarliggjøre elevens PC bruk. Er visst også i en digital boble og er blitt "opplyst" om personvern :-)

    SvarSlett